RESQL
Drodzy rodzice! Z radością informujemy, że w naszej szkole działa system do przeciwdziałania i monitorowania przemocy rówieśniczej RESQL, który realizuje Standardy Ochrony Małoletnich.
Chcemy, aby każdy w naszej szkole czuł się bezpiecznie, dlatego postanowiliśmy wdrożyć narzędzie, które zapewni uczniom i uczennicom możliwość anonimowego zgłaszania niepokojących ich sytuacji. Dodatkowo w szkole zostali wyznaczeni i przeszkoleni nauczyciele/nauczycielki — interwenci/interwentki, którzy będą komunikować się z uczennicami/uczniami, za pomocą aplikacji, a następnie podejmować odpowiednie kroki mające na celu pomoc w rozwiązaniu zgłoszonego problemu.
Bullying to realny problem wielu uczniów i uczennic w szkołach na całym świecie. Chcemy uczyć dzieci i młodzież wzajemnej troski i reagowania w bezpieczny sposób na przemoc, ponieważ jej konsekwencje są poważne dla wszystkich: uczennic/uczniów doświadczających przemocy, uczennic/uczniów stosujących przemoc, a także świadków.
Jak zainstalować aplikację RESQL – instrukcja dla uczniów

- Uczniowie na swoich smartfonach instalują aplikację RESQL służącą do anonimowej komunikacji z interwentami.
- Wymagania minimalne dla aplikacji to system operacyjny: Android 8 lub późniejszy oraz IOS 12 lub późniejszy.
- Aplikacja poprosi o dostęp do kamery oraz galerii zdjęć.
Krok 1: Pobierz aplikację
- Na ekranie smartfona przechodzimy do Play Store/ App Store
Krok 2: Wprowadź kod szkoły
- Na pierwszym ekranie zostaniemy poproszeni o wprowadzenie unikalnego kodu szkoły.
- Kod szkoły to:
Krok 3: Ustal i wprowadź PIN
- Po wprowadzeniu kodu szkoły, pojawi się możliwość nadania aplikacji 4-cyfrowego kodu PIN – należy podać go dwukrotnie. Można również pominąć ten krok. Choć tego nie zalecamy.
- Po nadaniu kodu PIN/bądź pominięciu tego kroku pojawi się informacja o zalogowaniu do ekranu
Krok 4: Korzystaj z aplikacji
- Ekran główny aplikacji RESQL zawiera 6 podstawowych ikon w centralnej części oraz ikonę Home, Ustawienia oraz ikonkę RESQL w dolnym pasku.
- Od tego momentu można anonimowo komunikować się z interwentami, którzy w szkole będą odpowiadać na zgłoszenia. Dla ułatwienia w aplikacji różne rodzaje przemocy mają swoje opisy.
Zjawisko przemocy rówieśniczej w polskiej szkole
Przemoc rówieśnicza przybiera wiele postaci: może mieć ona zarówno aspekt fizyczny, jak i psychiczny. Coraz częściej przemoc przenosi się do Internetu. Badania pokazują, że 57% dzieci w wieku od 11 do 17 lat doświadczyło różnego rodzaju przemocy rówieśniczej*.
Bullying jest najbardziej dotkliwą formą przemocy. Uderza w samoocenę ucznia, niszczy pewność siebie, wzmaga lęk i negatywny nastrój. Jak pokazują wyniki badania PISA 2015 (OECD 2017), szkoły, w których częściej dochodzi do bullyingu, uzyskują średnio o 47 punktów mniej w teście PISA**.
Równocześnie, według statystyk, 80% uczniów będących świadkami przemocy wobec innych dzieci źle się z tym czuje**. Zespół psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS opracował program zapobiegania przemocy rówieśniczej połączony ze specjalną aplikacją, która pozwala dzieciom w bezpieczny i skuteczny sposób reagować na przemoc, jeśli są jej świadkami lub sami jej doświadczają.
ŹRÓDŁA DANYCH:
*Włodarczyk, J., Wójcik, S. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy krzywdzenia dzieci w Polsce. Dziecko krzywdzone. Teoria – badania – praktyka, 18 (3), s. 9–35.
**Sitek, M., Ostrowska, E.B. (red.) (2020), PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa.
Ile uczniów/uczennic doświadcza bullyinyu co najmniej kilka razy w miesiącu? **

80% uczniów czuje się źle, gdy inni są nękani przez rówieśników**
Bullying nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi go doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach. To bardzo ważny element walki ze zjawiskiem bullyingu.
Czym jest RESQL?

RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej, stworzony wspólnie z członkami społeczności szkolnej (uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami), oparty na wynikach badań naukowców z Uniwersytetu SWPS, warsztatów z nauczycielami i uczniami oraz pilotażu działania systemu.
Z czego składa się system RESQL?
- Aplikacja na smartfona pozwalająca na anonimowy kontakt uczniów z interwentami –nauczycielami, którzy postarają się ustalić, czego dotyczy problem i zareagować.
- Panel interwenta służący do komunikacji z uczniami. Interwenci mogą za jego pomocą dopytać o szczegóły opisanej sytuacji, zaproponować pomoc lub udzielić porady.
- Scenariusze lekcji dotyczących problematyki przemocy, relacji w klasie, klimatu klasy i szkoły – RESQL dostarcza w przystępnej formie niezbędną wiedzę na temat zjawiska przemocy rówieśniczej.
Jak działa RESQL?
Aplikacja mobilna
Uczeń/uczennica zgłaszają niepokojącą sytuację, której byli uczestnikami lub świadkami.
- Zgłoszenie może być anonimowe. To uczeń/uczennica decyduje, czy i w jakim zakresie ujawni dane o sobie (np. imię, klasę do której chodzi).
- Uczeń/uczennica wybierają typ przemocy lub opisują inne niepokojące zdarzenie (przemoc relacyjna, materialna, seksualna, fizyczna, cyberprzemoc, inne).
Wymiana krótkich wiadomości tekstowych z interwentem/interwentką za pośrednictwem aplikacji.
Stacjonarny panel interwenta
Interwentka/interwent odbiera zgłoszenie i we współpracy z innymi pracownikami szkoły podejmuje odpowiednie działania.
- Kontaktując się z uczniem/uczennicą, stara się ustalić, czego dotyczy problem i jakiego rodzaju pomoc jest potrzebna uczniowi.
- Podejmuje interwencję.
- Wdraża lekcje wychowawcze.
Stacjonarny panel dyrektora
Dyrekcja szkoły monitoruje problem przemocy w szkole za pomocą stacjonarnego panelu systemu RESQL.
- Otrzymuje raporty w formie zestawień.
- Analizuje zdiagnozowane problemy wspólnie z radą pedagogiczną.